Rekrutacja 2023/2024(oferta edukacyjna szkoły)

Dla kandydatów

Kryteria oceniania

Przedmiotowy system oceniania z przysposobienia obronnego

Ocenianie stanowi ważny element procesu uczenia się i powinno wspierać cele kształcenia zawarte w podstawach programowych. Cele natomiast, powinny skłaniać do poszukiwania nowych procedur i narzędzi do oceniania. Kształcenie umiejętności wymaga od nauczyciela stosowania aktywizujących form na zajęciach, a te z kolei wymagają nowych metod nauczania. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomość i umiejętności w stosowaniu w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz formułowania oceny.

Cele nauczania:

  • informowania ucznia o poziomie ich osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
  • motywowanie uczniów do nauki
  • pomoc uczniom w samodzielnej pracy
  • aktywizowanie uczniów na ćwiczeniach praktycznych
  • zachęcenie do udziału we wszelkich zawodach i turniejach
  • dostarczenie wychowawcom i rodzicom informacji o postępach, zaległościach oraz o uzdolnieniach uczniów
  • bieżące ocenianie i klasyfikowanie uczniów.

Kryteria oceniania:

Ustala się następujące kryteria ocen:

 

  1. celujący otrzymuje uczeń, który:

  • posiada wiedzę obejmującą wiadomości i umiejętności wykraczające poza program nauczania PO, wynikające z indywidualnych zainteresowań
  • systematycznie pracuje nad pogłębianiem wiedzy
  • umiejętnie wykorzystuje zdobyte wiadomości z literatury, programów radiowych i telewizyjnych oraz z Internetu
  • wykonuje nietypowe opracowania i referaty przydatne do lekcji
  • wykazuje się bogatym słownictwem oraz potrafi analizować zdarzenia
  • osiąga sukcesy w zawodach sportowo-obronnych, strzeleckich oraz w Turnieju Wiedzy Pożarniczej, kwalifikując się do finałów na szczeblu wojewódzkim
  • ze sprawdzianów testowych uzyskuje ponad 90% punktów możliwych do uzyskania
  1. bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
  • opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności określony programem nauczania
  • wykazuje zainteresowanie problematyką, jest aktywny na lekcjach
  • dobrowolnie wykonuje dodatkowe zadania
  • odpowiedzi ucznia są bogate w słownictwo
  • uczestniczy w zawodach sportowo-obronnych, strzeleckich oraz w Turnieju Wiedzy Pożarniczej, kwalifikując się na szczebel gminny lub powiatowy
  • ze sprawdzianów testowych otrzymuje 81%-90%
  1. dobry otrzymuje uczeń, który:
  • nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w podstawach programowych
  • aktywnie uczestniczy w zajęciach lekcyjnych
  • rozumie omawiane treści i umie je logicznie prezentować innym
  • poprawnie i sprawnie wykonuje zajęcia praktyczne
  • ze sprawdzianów testowych otrzymuje 66%-80% możliwych punktów
  1. dostateczny otrzymuje uczeń, który:
  • opanował wiadomości i umiejętności przewidziane w programie nauczania w stopniu zadowalającym
  • w miarę poprawnie i samodzielnie wykonuje proste ćwiczenia i zadania praktyczne
  • odpowiedzi ucznia są niesamodzielne, kierowane przez nauczyciela
  • ze sprawdzianów testowych otrzymuje 51%-65% możliwych punktów
  1. dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
  • posiada wiedzę obejmującą wiadomości i umiejętności łatwe, niezbędne w dalszej edukacji
  • w wiadomościach ucznia występują luki, a odpowiedzi są niesamodzielne
  • proste ćwiczenia praktyczne wykonuje tylko z pomocą nauczyciela
  • ze sprawdzianów testowych otrzymuje 40%-50% możliwych punktów
  • prowadzi poprawnie zeszyt przedmiotowy (ćwiczeń)
  1. niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
  • wybitnie lekceważył przedmiot i polecenia nauczyciela
  • nie opanował minimum podstawowych wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania
  • nie jest w stanie nawet przy pomocy nauczyciela, wykazać się wiadomościami i umiejętnościami o najmniejszym stopniu trudności
  • nie przejawia chęci nadrobienia braków w wiedzy i poprawienia ocen niedostatecznych
  • nie prowadzi zeszytu przedmiotowego

Stopnie kategorii

 

Ocena dominująca:
A:

 

  • Odpowiedzi ustne z większej partii materiału
  • sprawdziany pisemne pozwalające ocenić stopień przyswojenia całego działu programu lub nawet wiadomości z całego semestru
  • ćwiczenia praktyczne, np: opatrywanie ran, zabiegi reanimacyjne na fantomie, z kompasem i mapą … itp.
  • badanie wyników nauczania

Ocena wspomagająca:
B:

 

  • kartkówki (krótkie 10-15 minutowe sprawdziany pisemne z zakresu trzech ostatnich lekcji)
  • prace domowe
  • odpowiedź ustna z trzech ostatnich tematów
  • aktywność ucznia na lekcji
  • wzbogacenie w pomoce dydaktyczne z PO
  • inne … itp.

Wzór oceniania semestralnego

  • Dla kategorii ocen A przyjęto współczynnik 1,0
  • Dla kategorii ocen B przyjęto współczynnik 0,8

Stopień na semestr = A x 1,0 + B x 0,8

  • od 1,00 do 1,50 niedostateczny
  • od 1,51 do 2,50dopuszczający
  • od 2,51 do 3,50dostateczny
  • od 3,51 do 4,50dobry
  • od 4,51 do 5,50bardzo dobry

Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną z pisemnego sprawdzianu wiadomości może ustalić z nauczycielem termin i formę poprawy oceny.
Uczeń nieobecny na sprawdzianie z przyczyn usprawiedliwionych, powinien ustalić termin zaliczenia, ale nie później jednak jak 2 tygodnie po wyjaśnieniu przyczyny nieobecności. W przypadku nie zgłoszenia się w ustalonym terminie, otrzymuje ocenę niedostateczną.
Uczeń nieobecny na sprawdzianie lub kartkówce z powodu ucieczki z zajęć, otrzymuje ocenę niedostateczną bez możliwości jej poprawy.
Ocena ostateczna wystawiana jest zgodnie z terminarzem klasyfikacji w szkole.