Przedmiotowy system oceniania z przysposobienia obronnego
Ocenianie stanowi ważny element procesu uczenia się i powinno wspierać cele kształcenia zawarte w podstawach programowych. Cele natomiast, powinny skłaniać do poszukiwania nowych procedur i narzędzi do oceniania. Kształcenie umiejętności wymaga od nauczyciela stosowania aktywizujących form na zajęciach, a te z kolei wymagają nowych metod nauczania. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomość i umiejętności w stosowaniu w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz formułowania oceny.
Cele nauczania:
- informowania ucznia o poziomie ich osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
- motywowanie uczniów do nauki
- pomoc uczniom w samodzielnej pracy
- aktywizowanie uczniów na ćwiczeniach praktycznych
- zachęcenie do udziału we wszelkich zawodach i turniejach
- dostarczenie wychowawcom i rodzicom informacji o postępach, zaległościach oraz o uzdolnieniach uczniów
- bieżące ocenianie i klasyfikowanie uczniów.
Kryteria oceniania:
Ustala się następujące kryteria ocen:
-
celujący otrzymuje uczeń, który:
- posiada wiedzę obejmującą wiadomości i umiejętności wykraczające poza program nauczania PO, wynikające z indywidualnych zainteresowań
- systematycznie pracuje nad pogłębianiem wiedzy
- umiejętnie wykorzystuje zdobyte wiadomości z literatury, programów radiowych i telewizyjnych oraz z Internetu
- wykonuje nietypowe opracowania i referaty przydatne do lekcji
- wykazuje się bogatym słownictwem oraz potrafi analizować zdarzenia
- osiąga sukcesy w zawodach sportowo-obronnych, strzeleckich oraz w Turnieju Wiedzy Pożarniczej, kwalifikując się do finałów na szczeblu wojewódzkim
- ze sprawdzianów testowych uzyskuje ponad 90% punktów możliwych do uzyskania
- bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności określony programem nauczania
- wykazuje zainteresowanie problematyką, jest aktywny na lekcjach
- dobrowolnie wykonuje dodatkowe zadania
- odpowiedzi ucznia są bogate w słownictwo
- uczestniczy w zawodach sportowo-obronnych, strzeleckich oraz w Turnieju Wiedzy Pożarniczej, kwalifikując się na szczebel gminny lub powiatowy
- ze sprawdzianów testowych otrzymuje 81%-90%
- dobry otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w podstawach programowych
- aktywnie uczestniczy w zajęciach lekcyjnych
- rozumie omawiane treści i umie je logicznie prezentować innym
- poprawnie i sprawnie wykonuje zajęcia praktyczne
- ze sprawdzianów testowych otrzymuje 66%-80% możliwych punktów
- dostateczny otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiadomości i umiejętności przewidziane w programie nauczania w stopniu zadowalającym
- w miarę poprawnie i samodzielnie wykonuje proste ćwiczenia i zadania praktyczne
- odpowiedzi ucznia są niesamodzielne, kierowane przez nauczyciela
- ze sprawdzianów testowych otrzymuje 51%-65% możliwych punktów
- dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
- posiada wiedzę obejmującą wiadomości i umiejętności łatwe, niezbędne w dalszej edukacji
- w wiadomościach ucznia występują luki, a odpowiedzi są niesamodzielne
- proste ćwiczenia praktyczne wykonuje tylko z pomocą nauczyciela
- ze sprawdzianów testowych otrzymuje 40%-50% możliwych punktów
- prowadzi poprawnie zeszyt przedmiotowy (ćwiczeń)
- niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
- wybitnie lekceważył przedmiot i polecenia nauczyciela
- nie opanował minimum podstawowych wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania
- nie jest w stanie nawet przy pomocy nauczyciela, wykazać się wiadomościami i umiejętnościami o najmniejszym stopniu trudności
- nie przejawia chęci nadrobienia braków w wiedzy i poprawienia ocen niedostatecznych
- nie prowadzi zeszytu przedmiotowego
Stopnie kategorii
Ocena dominująca:
A:
- Odpowiedzi ustne z większej partii materiału
- sprawdziany pisemne pozwalające ocenić stopień przyswojenia całego działu programu lub nawet wiadomości z całego semestru
- ćwiczenia praktyczne, np: opatrywanie ran, zabiegi reanimacyjne na fantomie, z kompasem i mapą … itp.
- badanie wyników nauczania
Ocena wspomagająca:
B:
- kartkówki (krótkie 10-15 minutowe sprawdziany pisemne z zakresu trzech ostatnich lekcji)
- prace domowe
- odpowiedź ustna z trzech ostatnich tematów
- aktywność ucznia na lekcji
- wzbogacenie w pomoce dydaktyczne z PO
- inne … itp.
Wzór oceniania semestralnego
- Dla kategorii ocen A przyjęto współczynnik 1,0
- Dla kategorii ocen B przyjęto współczynnik 0,8
Stopień na semestr = A x 1,0 + B x 0,8
- od 1,00 do 1,50 – niedostateczny
- od 1,51 do 2,50 – dopuszczający
- od 2,51 do 3,50 – dostateczny
- od 3,51 do 4,50 – dobry
- od 4,51 do 5,50 – bardzo dobry
Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną z pisemnego sprawdzianu wiadomości może ustalić z nauczycielem termin i formę poprawy oceny.
Uczeń nieobecny na sprawdzianie z przyczyn usprawiedliwionych, powinien ustalić termin zaliczenia, ale nie później jednak jak 2 tygodnie po wyjaśnieniu przyczyny nieobecności. W przypadku nie zgłoszenia się w ustalonym terminie, otrzymuje ocenę niedostateczną.
Uczeń nieobecny na sprawdzianie lub kartkówce z powodu ucieczki z zajęć, otrzymuje ocenę niedostateczną bez możliwości jej poprawy.
Ocena ostateczna wystawiana jest zgodnie z terminarzem klasyfikacji w szkole.