Od roku szkolnego 2016/2017 do roku 2017/2018 w naszej szkole realizujemy innowację pedagogiczną pt. „Zdobądź pewny zawód – Programista Front-end/ Back-end” w ramach programu MEN „Pilotaż programowania”. Autorem innowacji pedagogicznej jest mgr inż. Stanisław Lota.
Innowacja dedykowana klasom Technikum informatycznego oraz uczniom zainteresowanym zdobyciem pewnego zawodu w branży IT – programisty Front-End/Back-End. Uczniowie zapoznają się z językami Javascript,PHP, HTML5,CSS3, SQL oraz systemem kontroli wersji GIT. W trakcie zajęć nabędą również kompetencje miękkie takie jak: zdolność rozwiązywania problemów, umiejętność logicznego myślenia, komunikatywność i umiejętność pracy w grupie. Zajęcia lekcyjne w ramach innowacji pedagogicznej mają być dla uczniów twórcze i inspirujące. Będą odbywać się w nowoczesnej pracowni informatycznej. Założone cele realizowane będą poprzez: wykład połączony z dyskusją, warsztaty praktyczne, stwarzania sytuacji problemowych,, programowanie w parach, poprzez wymianę doświadczeń oraz wykorzystanie narzędzi do pracy grupowej online. W ramach zajęć odbędą się również spotkania z przedstawicielami firm informatycznych m.in. firmą Cortland – Apple Premium Reseller – która przeprowadzi zajęcia z programowania w Swift Playgrounds na nowych iPadach.
Uczniowie zostaną przygotowani do pracy w zawodzie młodszego programisty Junior Developer Front-End/Back-End. W trakcie zajęć stworzą własne portfolio oraz w praktyce poznają różne języki i środowiska programistyczne. Obecnie zawód programisty wymaga konieczności tworzenia aplikacji na różne platformy: komputery, tablety, smartfony. Front-end to część strony lub aplikacji webowej, którą widzimy na monitorze w momencie włączenia przeglądarki internetowej. Back-end to część aplikacji, która działa po stronie serwera. Jest odpowiedzialna za logikę systemu oraz to, aby część front-endowa dostała odpowiednie informacje do wyświetlenia.
Zagadnienia:
- Podstawy HTML/CSS
- Tworzenie struktury strony
- Wprowadzenie do algorytmów przy użyciu Javascript
- PHP i Javascript – różnice
- Programowanie funkcyjne i obiektowe
- Programowanie – poziom średniozaawansowany
- DOM, HTTP, serwery www
- Systemy kontroli wersji, czyli dlaczego GIT
- Podstawy programowania w Javascript / DOM
- jQuery
- Bazy danych – SQL, noSQL
- Bootstrap
- Responsywne strony internetowe
- UX – zasady dobrego projektowania
- Architektura czystego kodu
- Javascript – zaawansowane elementy
- PHP – zaawansowane elementy
Programowanie sprzyja rozwojowi kreatywności, logicznego rozumowania i umiejętności rozwiązywania problemów. Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, wyobraźni i wnioskowania. Uczenie rozwiązywania problemów i komunikowania się z wykorzystaniem komputera, rozwijanie kompetencji społecznych, pracy zespołowej – programowanie w parach, stwarzanie uczniom poczucia odnoszenia sukcesu i wzmacniania wiary we własne siły.
Pilotaż programu rozpoczął się 1 września 2016 roku, a jego rezultatem będzie wdrożenie nauczania programowania od 2018 r. do edukacji formalnej. W kraju do Pilotażu zgłosiło się 1 594 szkół, w tym 1 023 szkół podstawowych, 387 gimnazjów i 184 szkół ponadgimnazjalnych. Pilotaż zakończył się w czerwcu 2018 roku.
Szczegółowe informacje: https://programowanie.men.gov.pl
Podsumowanie roku 2016/2017
W ramach „Pilotażu programowania” w naszej szkole podjęto szereg nowych inicjatyw programistycznych. Uczniowie oprócz nauki programowania stron i aplikacji internetowych w ramach przedmiotów zawodowych Metodologia programowania oraz Programowanie strukturalne i obiektowe mieli okazję uczestnictwa w projekcie Apki.org, gdzie mogli poznać podstawy języka C, C++ oraz C#. Więcej o projekcie Apki tutaj.
Uczniowie uczestniczyli również w zajęciach organizowanych przez firmę Cortland z podstaw programowania w języku Swift na Apple iPad. Więcej o warsztatach z firmą Cortland
Uczniowie zapoznali się z najnowszymi narzędziami programistycznymi, których używają znane firmy i startupy m.in. GitHub,Microsoft Visual Studio 2017, Sublime Text jak również otrzymaliśmy licencje na oprogramowanie firmy JetBrains o nazwie JetBrains All Products Pack. W skład pakietu wchodzą m. in.: narzędzia programistyczne do języków C/C++/C#, PHP, Java, JavaScript, Python, SQL, Ruby, Scala.
W trakcie roku szkolnego uczniowie uczyli się języków wykorzystywanych przez Front-End Developerów czyli HTML5, CSS3, JavaScript, JQuery oraz wykorzystywali system kontroli wersji GIT. Uczniowie poznali również dobre praktyki programowania zgodne z architekturą czystego kodu.
Dodatkowo uczniowie mogli uczestniczyć w zajęciach z programowania płytek deweloperskich Arduino Uno, Arduino Leonardo, Raspberry Pi, Intel Edison wraz z dedykowanymi akcesoriami m.in. czujnikami. Praca ze sprzętem pozwala uatrakcyjnić zajęcia, podnosząc kreatywność i zaangażowanie ucznia.
Uczniowie zdobytą wiedzę na zajęciach mogli wykorzystać w konkursach naukowych:
Konkurs „Akademia Kodowania” pod patronatem firmy Intel
Konkurs IT i Cyberbezpieczeństwo w Warszawie!
Podsumowanie roku 2017/2018
W trakcie roku 2017/2018 uczniowie poznawali języki wykorzystywane przez Back-End Developerów czyli PHP, MySQL oraz technologie Boostrap pozwalającą tworzyć responsywne strony internetowe w stylu One Page oraz Landing Page. Zapoznali się z systemami zarządzania treścią CMS na przykładzie platformy WordPress. Dodatkowo uczniowie poznali również zasadę działania lokalnych serwerów WWW – XAMPP oraz zewnętrznych, publicznych serwerów WWW proponowanych przez firmy hostingowe. Nauczyli się publikować strony internetowe w Internecie oraz dowiedzieli się w jaki sposób wybrać własną domenę(adres strony).
Na zajęciach nacisk położony był na pracę metodą projektu, pracę zespołową oraz programowanie w parach. Uczniowie wzięli udział w warsztatach Meet and code zaproponowanych przez Fundację Media 3.0. W ramach zajęć uczniowie mogli zapoznać się z programowaniem w technologii P5.js.
P5.js to specjalna biblioteka języka JavaScript, która pozwala bardzo szybko widzieć efekty swej pracy dzięki graficznym wynikom. Lekcję przeprowadził mgr inż. Stanisław Lota. Więcej o warsztatach P5.js.
Dwuletni okres pilotażu programowania kończył się wykonaniem strony internetowej w formie strony domowej bądź bloga zbudowanej za pomocą technologii HTML5, CSS3, JavaScript, Jquery, PHP, MySQL, Bootstrap. Strona internetowa ta zawierała prosty system newsów, galerię, wczytywanie danych z pliku tekstowego, z serwera bazy danych, zapisywanie danych do pliku tekstowego, do serwera baz danych, wykorzystanie map Google. Gotowa strona internetowa została umieszczona na wewnętrznym oraz publicznym serwerze WWW. Część uczniów na wyższą ocenę wykonywała dodatkowo system zarządzania treścią (CMS) swojej strony. Dzięki wykonaniu projektu końcowego uczniowie mogli zaprezentować w pełni swoje umiejętności programistyczne. Zobacz stronę wykonaną przez Tomasza Kłodnickiego w ramach zajęć.
Podsumowując w całości pilotaż programowania, uczniowie zdobyli szeroką wiedzę programistyczną dzięki wsparciu i zaangażowaniu nauczyciela oraz pracy własnej. Uczestnictwo w zajęciach pozwoliło uczniom rozszerzyć wiedzę o treści wykraczające poza podstawę programową oraz wyznaczyć dalszy kierunek działań w szerszym kontekście ich przyszłości zawodowej w branży IT.