Erasmus +
Edukacja szkolna // Akcja 2
Współpraca na rzecz innowacji i dobrych praktyk
Projekty szkolne w ramach programu Erasmus+ akcja 2 „Partnerstwa strategiczne” opierają się na międzynarodowej współpracy szkół, władz oświatowych lub innych organizacji, które zajmują się edukacją szkolną. Mogą one trwać od dwóch do trzech lat. Celem takich projektów jest wprowadzanie innowacji, długofalowych zmian oraz dobrych praktyk, które zapewnią wysoką jakość kształcenia. Realizowane przez szkoły projekty Erasmus+ skupiają się w dużej mierze na zwiększaniu szans i osiągnięć młodych ludzi, podnoszeniu jakości wczesnej edukacji i opieki oraz rozwijaniu i wzmacnianiu kompetencji zawodowych nauczycieli.
Więcej informacji na stronie internetowej http://erasmusplus.org.pl/edukacja-szkolna/akcja-2/
Spotkanie uczniów i nauczycieli w ramach projektu Erasmus+ w Turcji
W dniach od 23.04.2017 do 28.04.2017 ośmiu uczniów Szymon Najmrodzki (klasa 2 TM), Tomasz Kruła (klasa 2 TM), Jarosław Sypko (klasa 4 TI), Jakub Maderak (klasa 4 TS), Przemysław Stochła (klasa 4 TS), Arkadiusz Rogala (klasa 3 TM), Wiktor Kwasek (klasa 2 TS), Sebastian Tocha (klasa 2 TH) oraz dwóch nauczycieli Katarzyna Kwaczyńska (nauczycielka języka angielskiego) i Krzysztof Rzepka (nauczyciel języka niemieckiego) uczestniczyli w czwartym i ostatnim spotkaniu partnerów projektu w ramach programu Erasmus+. Spotkanie miało miejsce w mieście Zonguldak w zachodnio-północnej Turcji nad Morzem Czarnym. Podczas pobytu uczniowie i nauczyciele zakończyli ostatni etap prac w projekcie, który polegał na stworzeniu poradnika dla osób zamierzających podjąć pracę w Niemczech, Polsce, Turcji lub na Litwie. Uczniowie przygotowali poradnik w języku angielskim w formie filmu, który zostanie zamieszczony na stronie internetowej projektu http://www.erasmus-lwe.com. Oprócz prac związanych z realizacją projektu na uczestników projektu czekało wiele atrakcji. Pierwszego dnia uczniowie i nauczyciele udali się do kopalni i muzeum węgla, gdzie poznali historię regionu związaną z górnictwem. We wtorek uczniowie wraz z nauczycielami odwiedzili uniwersytet Bülent Ecevit University w Zonguldak, gdzie obejrzeli film o historii i dorobku naukowym uczelni oraz zwiedzili budynki uczelni. Następnie wszyscy udali się do jaskini Gökgöl, gdzie podziwiali piękno tamtejszej natury. Trzeciego dnia po zakończeniu prac projektowych szkoła turecka przygotowała program artystyczny, który rozpoczął się od pokazu tradycyjnego tańca tureckiego. Uczniowie i nauczyciele mieli też okazję wzięcia udziału w pokazie specjalnego malarstwa na wodzie i wypróbowania swoich umiejętności malarskich. Następnie odbyło się spotkanie z obcokrajowcem pochodzącym z Puerto Rico, który mieszka w Turcji. Podczas spotkania uczniowie dowiedzieli się, jak wygląda życie w Turcji. Pan Jorge Morales opowiedział o swoich doświadczeniach związanych z pracą w Turcji i o relacjach z ludźmi. W ramach programu kulturalnego uczniowie obejrzeli koncert muzyki tureckiej i tradycyjnego ludowego tańca. W ostatnim dniu uczniowie i nauczyciele wybrali się na całodniową wycieczkę do miast Safranbolu i Amasra. W Safranbolu uczestnicy zwiedzili starą część miasta wpisaną na listę światowego dziedzictwa UNESCO, obejrzeli film o historii miasta i skosztowali tradycyjnych tureckich słodyczy. W drodze do kolejnego miasta uczestnicy wycieczki zatrzymali się na obiad, gdzie skosztowali tradycyjnych tureckich potraw. W przerwie obiadowej przewidziano też czas wolny na spacer po miejscowości, w której można było podziwiać malownicze budynki, przepiękne uliczki i wejść do lokalnych małych sklepików z pamiątkami. Następnie wszyscy uczestnicy wycieczki udali się w dalszą podróż do nadmorskiego miasta Amasra. Po przybyciu na miejsce rozpoczęto od zwiedzania miasta, po czym uczniowie i nauczyciele udali się w rejs statkiem po Morzu Czarnym. Podczas rejsu uczniowie i nauczyciele podziwiali panoramę miasta, przepiękne klifowe wybrzeże oraz pływające dookoła delfiny. Po zakończeniu rejsu uczestnicy wycieczki udali się na wspólny posiłek do nadmorskiej restauracji, po czym wrócili do Zonguldak, skąd następnego dnia udali się w podróż powrotną do Polski.